
Praktisk info
Vi ønsker at dere som reiser med oss skal få økt reiselyst, og skal føle en trygghet for til at deres reise blir ivaretatt fra begynnelse til slutt. For oss er det å tilby det lille ekstra for at deres cruisereise skal bli et minne for livet, svært viktig. For å få til dette skal vi være meget gode på pris, men BEST på kundeservice og opplevelser!
Vi har vært i deres sko. Og derfor skal du være trygg på at vi er ute etter å skape best mulig tur og opplevelse for dere; uansett budsjett og ønsker.
Og ja, vi er medlem av Reisegarantifondet, som gir dere en stor trygghet rundt reisen!
Så nå gjenstår det viktigste; book reisen :-)
1. Generelle betingelser
Disse reisevilkårene gjelder for alle cruise- og reisetjenester kjøpt gjennom Cruiseshop (Travel the World Gruppen AS), med mindre spesifikke vilkår er angitt for den aktuelle turen. Der Cruiseshop sine vilkår avviker fra Alminnelige vilkår for pakkereiser, vil Cruiseshop sine vilkår være gjeldende. Vær oppmerksom på at du som kunde selv er ansvarlig for at alle i reisefølget har gyldig pass, visum (for eksempel ESTA for USA, ETA for Canada etc.), samt oppfylle krav til vaksinasjon, testing, og andre reisekrav.
2. Bestilling
Bestilling kan gjøres elektronisk via vår nettside, e-post eller telefon. Angrerett gjelder ikke for reisetjenester. Bekreftet bestilling regnes som en inngått avtale og innebærer aksept av våre reisevilkår. Vennligst kontroller at navnene på alle reisende er riktige. Feil må rettes før betaling av depositum for å unngå eventuelle gebyrer.
3. Depositum og sluttbetaling
Depositum skal betales innen forfallsdato etter bestilling med kort via «Min side» eller faktura på forespørsel. Manglende betaling av depositum innebærer ikke kansellering av avtalen. Sluttbeløp forfaller normalt 75 dager før avreise, og hvis bestillingen skjer mindre enn 75 dager før avreise, må hele beløpet betales umiddelbart. Cruiseshop forbeholder seg retten til å annullere bestillingen ved manglende betaling. Detaljer for din bestilling finner du på «Min Side» og reisedokumenter sendes ca. 2-4 uker før avreise.
· Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører
4. Endringer i flyreise
· Ved egenbestilte flybilletter eller reiser uten inkludert transport til startstedet/cruisehavnen, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted.
· Flyselskapene har rett til å gjøre tidsendringer, også etter at billettene er bekreftet og utskrevet. I slike tilfeller er flyselskapet ansvarlig for å komme med alternative ruter.
· Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra de reisendes side, gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt reise, det være seg for hele eller deler av reisen.
· Cruiseshop kan ikke holdes ansvarlig for tapte bestillinger som følge av endringer i fly- eller reisetider på grunn av forhold vi ikke kontrollerer.
· Cruiseshop har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider, når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for.
· Vær oppmerksom på at mange flyselskaper kansellerer returbilletter hvis utreisen ikke benyttes.
5. Avbestilling og endring av flyreiser
Her gjelder flyselskapenes egne vilkår utover våre vilkår.
De fleste flybilletter er «ikke-refunderbare» og kan sjelden endres uten gebyr. Vi kan gi informasjon om spesifikke vilkår for billettypen ved forespørsel, før bestilling.
6. Avbestilling av cruise og hotell
Avbestilling skal skje skriftlig, og avbestillingsgebyrer varierer med tidspunkt før avreise:
- 100 dager eller mer: depositumsbeløp
- 99 til 66 dager før avreise: 50 % av reisens pris
- Mindre enn 65 dager: Ingen refusjon Disse gebyrene kan fravikes i henhold til vilkår fra våre underleverandører.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
Ovennevnte vilkår kan fravikes i henhold til egne vilkår fra våre underleverandører. Disse oppgis ved bestilling
7. Ekstraordinære omstendigheter
Cruiseshop følger Utenriksdepartementets reiseråd i forbindelse med ekstraordinære omstendigheter. Dette gir reisende rett til å avbestille turen dersom det oppstår krigshandlinger, naturkatastrofer, alvorlige smittsomme sykdommer eller lignende i reisemålet de siste 14 dagene før avreise, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen, hvis det innføres reiseråd. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av de nevnte årsaker, hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
Det vil ikke gi rett til vederlagsfri avbestilling om det ikke er innført spesifikke reiseråd fra Utenriksdepartementet, herunder uforutsette lokale forhold o.l.
8. Reise- og avbestillingsforsikring
Vi anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring, som også bør dekke hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. Cruiseselskapene krever at alle er forsikret med reiseforsikring. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. Cruiseshop har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
9. Pass og visum
Alle reisende må ha gyldig pass og medbringe dette selv om det ikke er passplikt da mange cruise- og flyselskap krever pass som identifikasjon. De fleste destinasjoner, cruise- og flyselskap krever at pass har minimum seks måneders gyldighet etter hjemreise.
Visumkrav må undersøkes av den reisende, eller Cruiseshop kan bistå på forespørsel. For andre statsborgere enn norske gjelder egne visumregler, som den reisende er selv ansvarlig for å undersøke.
Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise, for seg selv og den/de man bestiller for.
10. Forbehold om prisendringer
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor Cruiseshops kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. Cruiseshop forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forholdet går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Ved mer enn 8 % prisøkning står man fritt til å heve hele reisens kjøp, men det forutsetter skriftlig tilbakemelding til Cruiseshop innen 3 dager etter mottatt varsel om prisøkning. Dette følger av Pakkereiseloven.
11. Enkeltromstillegg og andre tilleggsgebyrer
Dersom en deltaker i en dobbeltlugar/rom trekker seg fra reisen, vil den gjenværende reisende bli fakturert for enkeltromstillegg.
12. Justering av reiseinnhold
Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling, skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre reiser kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil Cruiseshop foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. Cruiseshop vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. Cruiseshop anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
Cruiseselskapene kan endre seilingsruter på kort varsel på grunn av værforhold, sikkerhetshensyn, tekniske problemer eller andre uforutsette forhold. Cruiseshop kan ikke holdes ansvarlig for slike endringer, da det er utenfor vår kontroll. Eventuelle endringer i seilingsruter gir ikke grunnlag for prisavslag, refusjon eller erstatning, men vi tilstreber å hjelpe deg som kunde så godt vi kan. Vi vil videreformidle informasjon om slike ruteendringer til de reisende så snart vi mottar oppdateringer fra cruiseselskapet, slik at du er best mulig informert.
13. Tips til mannskap ombord på cruiseskipet (service charge)
Enkelte cruiseselskap inkluderer tips i prisene våre, mens andre legger til tips om bord. Dersom tips ikke er inkludert, legges dette til om bord på skipet.
14. Den reisendes ansvar
Den reisende er selv ansvarlig for å:
- Overlevere korrekt informasjon vedr. personalia (fullstendig navn, fødselsdato, pass o.l). Om informasjonen ikke er korrekt og bestillingen fullføres, bærer du som kunde ansvaret for eventuelle gebyr som kan tilkomme å endre informasjonen.
- Sikre korrekt informasjon i alle dokumenter (for eksempel navn som samsvarer med pass), og gi beskjed ved eventuelle feil og mangler
- Følge regelverk for visum, pass, og forsikring
· Ha med gyldig kredittkort til innsjekk ved hoteller/aktiviteter/overnatting og ikke minst leiebil. Kredittkortet må stå i navnet til den som det er bestilt i sitt navn - altså sjekk voucher/bestillingsdokument for å se hvilket navn det står i, og kredittkort må stå i tilsvarende navn
· Foreldre/foresatte som reiser alene med barn, må sjekke regelverket for hvilken dokumentasjon som må medbringes.
- Informere om spesielle behov før bestilling, for eksempel fysiske eller psykiske hensyn.
- Sørge for at helsen er tilstrekkelig god til å gjennomføre reisen.
- Følge regler gitt av lokale myndigheter og ikke være til sjenanse for andre.
15. Klager
Ved en klagesak, må følgende prosedyre følges;
1. Ta kontakt med den instansen det gjelder, umiddelbart etter mangelen har oppstått. Dette er et ufravikelig krav for å ha mulig rett på reklamasjon. Herunder reisemålet/bosted/cruiseskipets resepsjon e.l.
2. Om det ikke fører frem, må dere umiddelbart ta kontakt med våre lokale leverandører/agenter, hvis ikke punkt 1 fører frem
§ Kontaktinformasjon til våre leverandører/agenter vil dere motta i forkant av avreise
§ Gjelder klagen cruisereisen, må dere ta kontakt med rederiet
3. Dersom saken fortsatt ikke er løst, så ta kontakt med Cruiseshop etter hjemkomst (åpningstid hverdager mellom kl. 09:00 – 16:00 norsk tid)
Ønsker du å fremme reklamasjon, må dette gjøres senest innen 1 måned etter deres hjemkomst
Unngår du å følge denne prosedyren, frasier du som kunde deg retten til å påberope deg reklamasjon
Klageprosessen er satt av Pakkereiseloven (hvis din reise er en pakkereise), og gjengitt i feltet over om klager.
Dere må ikke under noen omstendighet reise, noen sted, uten reiseforsikring. Vi kan ikke understreke dette nok!
Vi gjør spesielt oppmerksom på at du som kunde bærer alt ansvar for å ha gyldig visum, gyldig pass og at du og dine reisende (voksne og barn) oppfyller evt krav rundt reise (herunder oppfyller krav forskjellige land har rundt Covid-19 (alt fra vaksinasjon og testing))
Blir du syk på turen anbefaler vi deg å ta kontakt med lokale helsemyndigheter og forsikringsselskapet ditt. Vi kan kun henvise til forsikringsselskap og helsemyndigheter i det aktuelle landet.
Men ifbm Covid-19 vil Vi gjøre spesielt oppmerksom på at du som kunde bærer alt ansvar for å ha gyldig visum, gyldig pass og at du og dine reisende (voksne og barn) oppfyller evt krav rundt reise (herunder oppfyller krav forskjellige land har rundt Covid-19 (alt fra vaksinasjon og testing))
Pass og visum: Pass må has med for alle reiser, enten fly eller cruise, som foregår utenfor Norge, selv om det ikke er passplikt. Dette da spesielt mange cruise- og flyselskap krever pass som identifikasjon. Utenfor Norge anbefaler vi å benytte pass som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål plikter kunde finne ut av på egenhånd, eller søke assistanse fra oss om ønskelig. Vi forholder oss kun til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.